Monday 30 April 2012

Ujian -Tarbiah dari Allah ?

Salam alaik,
salam mahabbah dan mawaddah berteraskan iman kepada Allah saya untaikan buat semua pembaca :)
Alhamdulillah ,finally Dia beri kesempatan kepada saya utk coretkan sekadarnya buat rakan sekalian..harap menjadi ibrah buat semua ye ^^ !

My dearest friends,
I didn't have any story to begin with but let me tell you about something.recently my sister got married. *aiseh.guna English pula :D * ,fyi,yang kawen ni akak sulung.maka,mestilah kami adik-beradik adalah orang yang paling thrilled sebab dapat orang baru ,abang Ipar .hehe .seronok amat .Namun dalam keseronokan itu,saya terlupa sesuatu perkara .Betul la apa yang abah selalu pesan dari kecik dulu ,"jangan suka-suka sangat,nanti sedih " .and now,I get it .
Briefly,time tu memang betul-betul diuji iman ni.air mata yang mengalir tak berhenti-henti.sakit sangat.tak tahu nak mengadu pada siapa.namun,saya terlupa bahawa saya sentiasa ada Dia ; pendengar yang Maha Setia.tak tertanding dengan siapa-siapa,even my parents.my friends.saya kuatkan hati ni.saya doa sungguh-sungguh.Doa agar diberi kekuatan untuk terus bertahan dengan iman yang ada.Ketika inilah,saya teringat quotes kegemaran sahabat saya.Sahabat saya pernah berkata , ujian itu datang daripada Allah .datang dalam pelbagai bentuk.kadang-kala ,kita tak pernah terfikir itu adalah ujian dari Dia.Malah,tak pernah kembalikan balik pada Dia juga.sibuk menyalahkan orang lain.tuding jari sana sini.siap tanya lagi "Ya Allah,kenapa aku yang kena ?" or "Kenapa ujian sebegini kau turunkan? " .Adakah patut kita menyoal Tuhan kita? Layakkah kita ini ? Siapakah kita ? sudahla hina,kerdil jahil malah sombong dan ego lagi.Ketahuilah sahabat,ujian itu TARBIAH daripada Tuhan .tanda cinta dan sayang Dia akan hambaNya .juga pengukur keimanan dan proses pemantapan hati. Maka,sangat beruntunglah orang mukmin itu .Justeru,bersyukurlah wahai orang-orang beriman .jadikan ujian itu satu nikmat .satu wasilah untuk mengakrabkan diri kita ini kepada Allah.

Remember this dear ,
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan , "Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? Dan sungguh,Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta. (Surah Al-Ankabut :2-3 )

Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan (Surah As-Syarh : 5-6 )

Apakah yang kita ragu-ragukan lagi ? Ketahuilah ,Allah sentiasa bersama kita.

Sekian daripada saya.maafkan saya atas segala kekhilafan .salam alaik :)

No comments:

Post a Comment